Kursus ini dijalankan di bawah bimbingan Prof. Dr Marzita Puteh dan merupakan salah satu kursus yang diikuti bagi program Sarjana Pendidikan Matematik UPSI

Course Coordinator

Blog ini dibangunkan bagi memenuhi sebahagian daripada keperluan kursus SME 6044 : Isu-isu Kontemporari Dalam Pendidikan Matematik di bawah bimbingan Prof. Dr. Marzita Puteh, Fakulti Sains dan Matematik,UPSI. Ribuan terima kasih dan setinggi-tinggi perhargaan diucapkan kepada Prof Dr. Marzita atas segala ilmu,bimbingan dan tunjuk ajar yang diberikan selama ini.

1. Fobia Matematik

Artikel 1


Klik di sini untuk melihat artikel.. :-)



Ulasan : Artikel ini membincangkan bahawa bukan sahaja murid yang mengalami kebimbangan matematik malahan guru juga mengalami situasi yang sama. Guru yang mengalami kebimbangan matematik sudah pastinya lemah dalam pengetahuan kandungan dalam matematik. Dalam masa yang sama, ia menghalang kreativiti murid untuk menyelesaikan masalah matematik dengan pelbagai kaedah, kerana guru itu sendiri mempunyai kaedah penyelesaian yang terhad dan hanya berfokus kepada cara penyelesaian yang telah ditetapkan. Dalam hal ini, kreativiti dan pemikiran kritikal murid di dalam penyelesaian matematik itu akan terbantut. Jika tidak ditangani, ia akan menjadi satu bencana kepada keruntuhan perkembangan ilmu matematik pada masa yang akan datang. Oleh sebab itu, penulis telah mencadangkan beberapa perkara untuk membantu guru dalam menangani kebimbangan matematik. Artikel yang dipaparkan dapat membantu semua pihak menyedari akan perkara ini terutama guru-guru untuk mengambil langkah awal dalam menangani kebimbangan matematik.


Artikel 2

Klik di sini untuk melihat artikel.. :-)

Ulasan : Artikel yang telah ditulis oleh Graeme Paton menceritakan bahawa kanak-kanak perempuan lebih cenderung untuk mengalami kebimbangan matematik berbanding dengan kanak-kanak lelaki. Berdasarkan kajian-kajian lepas yang dinyatakan, membuktikan bahawa kanak-kanak perempuan mempunyai potensi yang lebih tinggi untuk mengalami kebimbangan matematik terutama bila menghadapi ujian. Berdasarkan maklumat yang dinyatakan oleh penulis, dapat disimpulkan bahawa matematik yang berorientasikan peperiksaan adalah punca utama mengapa kanak-kanak perempuan mengalami kebimbangan matematik yang lebih tinggi. Artikel ini ada salah satu artikel yang menarik kerana ia akan mempengaruhi para pengkaji untuk terus menjalankan kajian-kajian yang lebih mendalam bagi merungkai perkara ini sekaligus mencari jalan penyelesaian bagi mengurangkan kebimbangan matematik terhadap kanak-kanak.



Artikel 3

Klik di sini untuk melihat artikel.. :-)


Ulasan: Artikel ini menunjukkan  penulis menceritakan kebimbangan matematik berdasarkan pengalamannya dan juga disokong dengan kajian-kajian masa lampau. Berdasarkan pengalaman beliau, kita dapat mengetahui bahawa kebanyakkan murid lemah dalam memahami dan menguasai ilmu matematik  bukan disebabkan penyakit, atau ketidakupayaan matematik, tetapi sebaliknya disebabkan kebimbangan matematik. Artikel ini juga dapat memberi kesedaran kepada pihak sekolah terutama guru-guru dengan tidak melabelkan murid-murid lemah atau berkebolehan dalam matematik, tetapi sebaliknya berusaha untuk memberi galakan dan sokongan kepada murid untuk mempelajari matematik. Kelengkapan alat membantu mengajar dan kepakaran guru bukanlah cara-cara yang sesuai untuk membantu murid-murid menguasai ilmu matematik, sebaliknya sokongan motivasi  dan pengaruh psikologi yang positif terhadap murid-murid akan menghilangkan kebimbangan matematik di dalam diri mereka.


Artikel 4

Klik di sini untuk melihat artikel.. :-)



sekadar gambar hiasan... 

Ulasan:-

             Kajian ini adalah untuk mengenalpasti kewujudan kebimbangan matematik di kalangan murid. Penyelidik mendedahkan bahawa peringkat awal zaman kanak-kanak adalah permulaan kepada akar umbi kebimbangan matematik. Sikap negatif  terhadap pembelajaran matematik telah berlaku pada kebanyakkan kanak-kanak. Sudah pasti kajian ini amat berguna kepada semua orang bahawa kebimbangan matematik harus dibendung pada peringkat awal kanak-kanak lagi agar masalah ini tidak menjadi serius apabila usia kanak-kanak semakin meningkat. Para pentadbir dan guru-guru memainkan peranan yang penting untuk memulakan inisiatif dalam mempengaruhi kanak-kanak agar tidak takut akan pembelajaran matematik.




Artikel 5

Klik di sini untuk melihat artikel... :-)


Sekadar gambar hiasan
Ulasan:

        Kajian in menunjukkan bahawa guru memainkan peranan yang besar dalam mengurangkan kebimbangan matematik di kalangan murid. Guru yang diminati oleh murid menjadi faktor utama dalam mengatasi kebimbangan matematik murid itu sendiri. Kajian ini amat berguna kerana ia boleh memberi informasi terutamanya guru-guru, di mana guru boleh mengambil pelbagai langkah alternatif bagi mempengaruhi murid-murid meminati dan berasa selesa terhadap kehadiran guru di sisi mereka. Pelbagai cara yang boleh dipraktikkan oleh guru seperti menyedikan persekitaran yang lebih tenang, jenaka dan aktiviti pembelajaran matematik yang menyeronokkan.




Artikel 6

Klik di sini untuk melihat artikel.. :-)



Sekadar gambar hiasan

Ulasan:

      Artikel membincangkan sikap dan pemahaman murid akan mempengaruhi kebimbangan matematik mereka. Kekurangan pengetahuan dan lemah pemahaman dalam topik yang di pelajari akan member kesan yang negatif  kepada pelajar seterusnya mempengaruhi sikap pelajar. Sikap yang negatif terhadap pembelajaran matematik mempunyai potensi yang tinggi dalam menyumbang kebimbangan matematik di kalangan murid. Oleh sebab itu, salah satu usaha yang ditunjukkan dalam artikel ini adalah memberi sokongan motivasi dan juga penggunaan kaedah pengajaran yang menyeluruh dapat mengurangkan kebimbangan matematik dikalangan murid.





























No comments:

Post a Comment